AV 14 juni 2022

Verslag van de secretaris van de Raad van de Orde

Waarover heeft de Raad zich het voorbije jaar zoal heeft ontfermd. Wie kan daar beter verslag over uitbrengen dan de secretaris, Mr. Emmanuel Verraes.

Lees hier het volledige verslag:

Dames en Heren Stafhouders, beste leden van onze Nederlandse Orde van Advocaten bij de Balie te Brussel, als secretaris van de Raad en de Orde, heb ik het genoegen u verslag te brengen van onze werkzaamheden van het voorbije gerechtelijke jaar 21-22.

Bij de start van het gerechtelijk jaar 21-22 op 1 september, werd traditiegetrouw de nieuwe Raad geïnstalleerd. Daarbij verwelkomde onze stafhouder enkele nieuwe leden, meer bepaald Mrs. Rosemarie De Man, Chris Luyckx, Flip Petillion, Fergus Randolph en Jan Donkers. Later dit jaar vervoegde ook Mr. Michel Segers ons.

Bij een nieuwe jaarstart hoort ook steeds de eedaflegging van heel wat nieuwe stagiairs. Zo legden er in september 86 stagiairs hun eed af, en nog eens 53 in oktober.

Daar de feestelijke inauguratie van Stafhouder De Moor bij de aanvang van zijn batonaat niet had kunnen plaatsvinden door de gekende covid-perikelen, werd dit op 2 september goedgemaakt met een receptie en walking dinner in de Maison de la Poste. Na een slepende periode van zoomen en social distancing was iedereen zichtbaar opgelucht elkaar weer ‘in het echt’ (en niet op een scherm) terug te kunnen zien. De unieke locatie leende zich uitstekend tot deze gelegenheid.

Door het komen en gaan van nieuwe Corona-opflakkeringen, hielden we de vergaderingen van onze Raad dit jaar – naargelang de maatregelen en inzichten – afwisselend in onze Braffortzaal en digitaal.

Het inzicht dat de omvang van onze leden, het aantal wettelijke verplichtingen en de daarbij horende taken van onze Orde aanzienlijk zijn toegenomen, bracht ons ertoe enkele nieuwe mandaten in het leven te roepen, teneinde de daarmee gepaard gaande werkmassa op te vangen.

Daar het inschakelen van mandatarissen minder op het werkingsbudget weegt dan aanwerving van nieuwe personeelsleden, en enkele taken bij voorkeur door advocaten worden waargenomen, werden onder meer de volgende verantwoordelijkheden daartoe ingevuld:

  • De controleur van de derdenrekeningen
  • Controleur permanente vorming
  • De communicatieverantwoordelijke

Enkele functies werden, vanuit de hiervoor gegeven overwegingen, van een vergoeding voorzien. Andere vergoedingen werden bijgesteld aan de huidige realiteit, daar deze vele jaren geleden werden vastgelegd, zonder enige aanpassing in tussentijd.

Bepaalde opdrachten en taken die door de Stafhouder van confraters worden gevraagd (bijv. sommige tuchtonderzoeken, huiszoekingen en dossierzuiveringen, ereloonadviezen, nazicht van associaties en advocatenvennootschappen, …) vergen zoveel tijd en energie dat de toekenning van een vergoeding niet meer dan billijk is.

Mr. Emmanuel Verraes meldt dat hij samen met de vicestafhouder reeds de nodige eerste stappen heeft gezet om na te denken over de communicatie van de Nederlandse Orde. Communicatie is uiteraard veel ruimer dan enkel de website.

In het algemeen is er een betrachting om de betrokkenheid van de leden met de Nederlandse Orde te vergroten. Verschillende soorten kantoren leiden ook tot verschillende soorten interesses. Het is reeds lang de bedoeling om ook grote(re) kantoren nauwer te betrekken bij het balieleven. Deze betrokkenheid kunnen we verhogen via een adequate informatieverstrekking die toegespitst is op de eigen noden van bepaalde groepen. Het communiceren kan efficiënter met een vraagstelling naar het meest geschikte medium naargelang de “soort” van advocaat.

Behoudens het zich richten tot de leden van de Balie, gaat de aandacht uiteraard eveneens naar de rechtzoekenden. Actueel is er een publiek luik en een privaat luik. Gelet op het feit dat het om verschillende doelgroepen gaat krijgen zij of dienen zij andere soorten informatie te krijgen.

Adjunct van penningmeester

Het probleem van onbetaalde bijdragen keert elk jaar terug en neemt onredelijke proporties aan als geen maatregelen worden genomen. Begin november 2021 zijn nog € 171 900,00 bijdragen van 131 advocaten onbetaald, en daar voegen zich de onbetaalde bijdragen bij van 2020 en 2019. Van al deze bijdragen werd bijna 90 % al door de NOAB uitbetaald aan de OVB, verzekeringen, e.d.m.

Verantwoordelijke associaties en advocatenvennootschappen

  • De controleur onderzoekt de ontwerpovereenkomsten van associaties en advocaten-vennootschappen op hun overeenstemming met de reglementen, en communiceert met de betrokkenen
  • Hij adviseert de Stafhouder in deze materies, en stelt modellen voor


Ereloonbetwistingen

De Raad keurt de aanstelling van de hierna bepaalde verantwoordelijken goed:

  • Controleur van de derdenrekeningen: Mr. Flip Petillion (nog af te toetsen)
  • Controleur permanente vorming: Mr. Chris Luyckx
  • Communicatieverantwoordelijke: Mr. Emmanuel Verraes
  • Adjunct van de penningmeester (baliebijdragen): de vicestafhouder en Mr. de Man

Als Verantwoordelijke associaties en vennootschappen wordt de aanstelling van Mr. Philip Walravens bevestigd.

PERSONEEL UITSPAREN + ENKELE FUNCTIES VEREISEN DE INZICHTEN VAN EEN ADVOCAAT

De Raad beslist dat de financiële implicaties van hoger vermelde mandaten het voorwerp van bespreking zullen uitmaken bij het vastleggen van het budget 2022 van de Nederlandse Orde. De Raad van de Orde zal het budget 2022 bespreken op de zittingen van december 2021.

DIT ALLES NIET GELEID TOT VERHOGING OM EFFECT COVID OP TE VANGEN

Baliebijdrage 2022

Rekening houdend met een aantal elementen meent de Raad van de Orde dat de stijging van de uitgaven niet ten laste dient te vallen van de leden van de Nederlandse Orde. Mogelijk ondervinden immers nog altijd aantal confraters de negatieve gevolgen van de coronacrisis zodat de Raad geen bijkomende financiële last wenst te creëren.

Verder zal de inning van de nog niet betaalde baliebijdragen 2021 deze verhoging van de uitgaven deels opvangen. Tenslotte beschikt de Orde (althans op dit ogenblik) over voldoende reserves om een mogelijk tekort op te vangen. De Raad is bereid deze aan te spreken gezien dit (opnieuw op dit moment) de werking van de Orde niet in het gedrang brengt.

WEL ENKELE BETALENDE DIENSTEN

Vergoeding nazicht akten samenwerkingsverbanden

De vicestafhouder verwijst naar de besprekingen gevoerd op de zitting van de vorige Raad. In functie van de ingenomen standpunten doet hij volgend tekstvoorstel:

ENKELE ACTUELE TOPICS dermate belangrijk dat ze geregeld op onze zittingen aan bod kwamen.

Terreurproces (aanslagen in Zaventem en Maelbeek 2016)
Voorzien voor dit najaar. Zo werd op regelmatige basis overlegd tussen onze stafhouder (samen met enkele leden van onze raad, waaronder vicestafhouder Derveaux en mrs Huylebroek en Van Bellingen), de Franse Orde, de raadsheer van het hof van beroep belast met de organisatie van het terreurproces en haar griffier in het kader van een daartoe opgerichte Task Force.

De bedoeling is dat de beide Ordes als één balie naar buiten treden en zorgen voor praktische opvang en hulp van alle, bij het proces betrokken partijen.

Daartoe werd ook tot de creatie van een nieuwe, speciale website besloten (zaventem-maelbeek) waarop alle nuttige info m.b.t. het proces zal te vinden zijn.

TWEEDE Ingebruikname gevangenis Haren
Waarbij steeds ernstige bezorgdheden terugkeerden aangaande het voorstel om Zittingen van raadkamer en KI te laten plaatsvinden in daaraan palende zittingszalen.

Het idee dat de rechtbank in/bij/naast de gevangenis gevestigd is, zorgt voor heel wat tegenstand zowel bij de advocaten als magistraten. Er zijn de psychologische aspecten, doch ook de praktische gevolgen zoals de afstand van het gerechtsgebouw enz.

Graag geef ik u ook nog enkele cijfers mee
Daaruit kunnen we afleiden dat de belangstelling om deel uit te maken van onze Nederlandse Orde bij de Balie te Brussel nog steeds toeneemt.

Juni 2020Juni 2021Juni 2022
Tableauadvocaten21982279 (+81)2523 (+244)
Stagiairs756653 (-103)753 (+100)
B- lijstadvocaten249180 (-69)118 (-62)
EU-lijstadvocaten45110 (+65)174 (+64)

Ook buiten de muren van ons Justitiepaleis is onze Raad actief geweest

Zo waren er de jaarlijkse reflectiedagen van de Raad van Orde, die dit gerechtelijk jaar doorgingen in Sint-Truiden.

Tijdens de werkvergaderingen van 15 en 16 oktober hebben we ons verdiept in enkele belangrijke topics die zowel onze Orde als ons beroep aanbelangen.
Wat de eerste categorie betreft, hebben we ons na een update van vicestafhouder Bernard Derveaux en penningmeester Aniek Bergmans gebogen over de verschillende mandaten die de werking van de Orde moeten bestendigen, en de vergoedingen die daarvoor kunnen en moeten gealloceerd worden. Maar daar hadden we het al over.

Ook brachten de vicestafhouder en Mr. Van Hout de eigenheid van onze Nederlandse Orde en het welzijn van onze leden terug onder de aandacht. M.b.t. onze beroepsuitoefening en de daarmee gepaard gaande regels, kwam op voordracht van Mrs. Hansebout, Foncke, Petillion en Randolph opnieuw de derde partij financiering op tafel. Ten slotte hadden we het over de veelbesproken ‘perimeter van het beroep’, dit keer op verslag van Mr. Huylebroek en mezelf, waarbij we a.d.h.v. verwijzingen naar managers en agenten in de sport- en entertainmentwereld enkele mogelijke pijnpunten blootlegden.

Conclusie bij deze twee laatste aangelegenheden is dat we blijvend moeten waken over een belangrijke kernwaarde van ons beroep: nl. deze van de onafhankelijkheid.

Omdat de boog niet altijd gespannen moet blijven – hoewel – schonken we ook aandacht aan de coördinatie van lichaam en geest, en bracht een gids de Truiense geschiedenis tot leven tijdens een historisch stadsbezoek.

Een andere activiteit die ons op locatie bracht, was het recente werkbezoek in London van een afvaardiging van de Raad, op 5 en 6 mei, aan de Bar Association of England and Wales, de Law Society of England and Wales, en de Royal Courts of Justice.

De relaties met onze beroepsgenoten in het Verenigd Koninkrijk zijn steeds belangrijk geweest voor de Brusselse balie, o.m. omwille van de aanwezigheid van de vele Engelse kantoren hier. Naar aanleiding van de fameuze Brexit zijn die contacten – en dat klinkt misschien ironisch – nog versterkt.

Wij zijn in London door barristers, solicitors en magistraten te woord gestaan en konden ideeën uitwisselen over de remedies aan de obstakels die de Brexit heeft opgeworpen. “Legal professionals” van buiten de EU – waaronder dus ook het Verenigd Koninkrijk – hebben alle belang bij een opname op de B-lijst, willen ze niet onder de toepassing vallen van verregaande restricties t.a.v. buitenlandse zelfstandige juristen die in Brussel willen werken.

Ten slotte heeft de Raad ook nog enkele maatschappelijke thema’s ter harte genomen.

Zo werden, naar aanleiding van de situatie in Oekraïne, onmiddellijk de nodige initiatieven genomen qua eerste- en tweedelijnsbijstand voor in Brussel aankomende Oekraïense burgers, en werd er financiële steun geboden aan onze confraters in het getroffen land zelf.

Op 11 mei 2022 bracht onze Balie, in een gezamenlijk initiatief van de Franse en de Nederlandse Orde, hulde aan Marie Popelin in de plechtige zittingzaal van het Hof van Cassatie. Naar aanleiding daarvan vond een debat plaats, gewijd aan de wet van 7 april 1922 die voor het eerst aan vrouwen de mogelijkheid bood om de eed van advocaat af te leggen en het beroep uit te oefenen. Tot slot heeft de Franse Orde Marie Popelin erkend als “membre d’honneur”, en zullen ook wij binnen de Nederlandse Orde de nodige stappen nemen om dergelijk “erelidmaatschap” binnen onze Orde mogelijk te maken.

U ziet het, 2021-22 was een jaar met een druk gevulde agenda in onze Raad.
Ook het volgende gerechtelijke jaar kondigt zich al bedrijvig aan. Zo willen we een goede werking van onze Orde en Balie blijven garanderen, de reeds aangevatte werkzaamheden in verschillende belangrijke thema’s verderzetten, en u via verschillende opgefriste communicatiekanalen in nauwer contact brengen met onze werking en de ondersteuning die we u kunnen bieden.

Ik hou eraan onze huidige Stafhouder, Bart De Moor, te bedanken voor de toegewijdheid waarmee hij de belangen van de Orde en ons allen de voorbije twee jaar heeft behartigd. Ook mijn dank aan de hele Raad voor de aangename en vruchtbare samenwerking.

Ik kijk er naar uit om u, samen met de nieuwe ploeg, ook het volgende gerechtelijke jaar ten dienste te staan.

Last but not least: heel veel succes gewenst aan onze toekomstige Stafhouder Bernard Derveaux, u zal dat goed doen!